söndag, augusti 30, 2009

Förklara för mig snälla någon. Spelar det verkligen så stor roll om man tvätta lakan i 40 eller 90 grader. Linda Skugge påstår att de har blivit så mycket friskare och sluppit alla löss och maskar och allt vad det är sen hon började överdosera handsprit och tvätta kokhett. Nu får jag väl äta upp det jag skriver med både svininfluensa och konstant vabbande hela terminen men vi är aldrig sjuka. Vi har aldrig haft löss eller mask. Barnen är jag kanske hemma med två dagar var per termin eller nått. Jag tvättar i princip all tvätt i 40 grader om det inte är extrema fläckar jag försöker få bort eller jättesmutsig tvätt. Tvätta händerna är mina barn urdåliga på, både före och efter maten, vilket vi tränar på nu i influensatider. Vi brukar få en omgång maginfluensa om året och då är det _alltid_ jag som är värst drabbad, ungarna har lite ont i magen, thilla kanske spyr 4-5 ggr. Hur gör alla andra, tvättar i jättevarmt eller?

3 kommentarer:

Mamma J sa...

Handdukar tvättar jag gärna i 95 grader - inte minst för att tvättmaskinen också mår bra av att tvättas ur rejält lite nu och då.

Underkläder och sådant kör jag på 60 och sedan resten på 40.

Vi kör en del med handsprit och är mycket noga med att tvätta händerna när vi har varit ute någonstans. Jag tycker framför allt att det KÄNNS äckligt att ha tagit på alla möjliga handtag och kundvagnar o s v och sedan börja ta i saker hemma. Händerna luktar och känns konstiga.. Och när ungarna har varit ute på dagis eller ute och lekt och plockat med sniglar och annat mojsigt - ja, då skall de också saneras. Så, vi gör av med en del flytande tvål här :-).

Ungefär så.

Mamma R sa...

Vi gör som mamma J ovan. Tvättar underkläder och strumpor i 60 grader (man dödar inte av svamp och bakterier som kan ge dålig lukt annars!), resten i 40. Handdukar och lakan går oftast i 60 grader, men av och till i 90 för att "fräschas upp".

Tvättar händerna gör vi ofta. Har övat sambon på det. Alltid när man varit ute, efter dagis och jobb, efter toalettbesök och innan maten. Handsprit används mest på resande fot (då tvål och vatten inte finns att tillgå) och efter kontakt med rått kött, kyckling och fisk. Spritar även av diskbänken efter att ha tillrett sådan mat. Och hur jag tvättar mig på jobbet ska vi inte tala om! Då blir du väl närmast mörkrädd!! Vet man hur mycket bakterier och virus man har/får på sig så blir man sån!

Anna-Lena sa...

Jag har aldrig tvättat i 90 grader och jag tycker genast att flera borde låta bli. Det behövs faktiskt inte. Handsprit, vad är det?;) Nej, inte ens det har vi hemma. Dock tvättar vi händerna efter vi kommer in utifrån, var vi än har varit. Ibland är det knepigt att få barnen att tvätta sig dock. Är det så för er med?