söndag, mars 15, 2009

Hon har skrivit ett bra inlägg igen, Linda Skugge. Jag gör allt för att försöka släppa lite av den där pressen man känner att allt ska vara perfekt. Mycket har jag skrapat bort, men kanske man ändå fokuserar på fel saker.

Pressen kommer så fort man blir gravid känns det som, man ska ha rätt gravkläder, äta rätt, leva rätt, gå på föreläsningar, läsa massa och ifrågasätta allt! Sen kommer barnet och då ska det vara rätt tillbehör, vagn, kläder, blöjor, krämer, you name it. Och självklart ska man ha ett perfekt hem samtidigt, helst ska man både ha råd att vara hemma superlänge med barnet och jobba på samma gång... hur detta nu kan gå ihop?

Sen blir då barnet äldre och vi kommer till bullbakandet som ska gå ihop med ekologiskt och helst bara nyttig mat. Light eller inte, vad får barnen äta, godis på måndag, oh nej! Aktiviteter hit och dit och helst coola sånna, samtidigt så ska du ha ett perfekt hem. Har jag nämnt det förrut?

Och allt på grund av att vi följer bloggar där det låter som hemmen går i bara vitt och barnen är många men äter bara nyttigt och kläs helt i vitt och blir aldrig skitiga fast de spelar fotboll. Vi läser tidningar och påverkas hela tiden av det perfekta liv alla andra lever. Men har alla andra det verkligen så jäkla perfekt som vi tror?

3 kommentarer:

Mamma R sa...

Mmmm... Det finns så mycket måsten som just blir måsten bara för att man intalar sig att de är det. Vem bryr sig egentligen om ifall just du eller jag har rätt "tillbehör" till barnen, "rätt" bil osv??

Strävan efter "det perfekta" kan få den bäste att må dåligt. "Det perfekta" (vad det nu kan vara) finns inte. Jo, förresten om du är nöjd med saker som de är, och inte bryr dig om vad alla andra tänker och tycker, då har du lyckats nå det perfekta. Det perfekta för just dig!
Mer än så kan man väl inte begära??

Nenny sa...

Jag tycker det är helt fasinerande hur enkelt det är att hamna i det där måstet att man vill ha vissa saker och ska vara på ett visst sätt. Har själv i perioder velat ha vissa kläder till barnen för att alla andra köper dem. Och vissa inredningsprylar för att man matas med dem i bloggar och tidningar. Det är läskigt hur lättpåverkade vi är. Jag har läst boken När du gör som jag vill av Henrik Fexeus och den tar upp just det ämnet, en bra bok för övrigt.

Mamma J sa...

Kanske skall testa den där boken. För precis som "alla andra" är jag också rätt lättpåverkad. Men - eftersom jag har annat att göra ;-) - så får man vada bland kläder i vår hall (och det är sant!).

Det handlar iofs om att jag inte har kommit på den bästa lösningen än.

Vårt hem behöver renoveras - överallt. Men, kraven på hur det skall bli i slutänden överstiger vår egentliga fixarvilja. Så, då blir det inget alls istället.

Bullar?! Näe... Men, några små chokladbollar då och då kanske?

Jag har vissa väninnor som har det så där - de KAN inte prata om annat än inredning, senaste resan de skall göra eller märkeskläderna de köpt till sina barn. Då blir jag prick tvärtom och diskuterar vad jag köpt på H&M istället ;).

Men, visst får jag ångest. För att jag inte också...