torsdag, mars 12, 2009

Annars får du väl ringa så ska jag se vad jag kan få till av "symtomen" feberfri, pigg och lite hosta. ;-)

Dagens skratt fick jag mig av Doktor Trapps svar på blogginlägget under! Jag tror nästan att jag kan sätt en diagnos själv! Menar bara att hur sjukt låter ett barn med de symtomen! Men till historien hör väl att det aktuella barnet har haft hosta i säkert tre veckor, faktiskt spydde för han hostade så mycket i tisdags. Men hostan kommer kanske två gånger per dygn och han hostar inte på natten, verkar inte slemmig, han påstår att han har ont i halsen när han hostat, har ingen feber, leker och är glad när han inte precis har hostat. Jag funderar på om jag ska puffa honom lite med den astmamedicin vi har, kan det vara farligt? För att liksom se om han verkar må ännu bättre eller själv tycker att det känns bra eller nått. Ja nu leker jag doktor!

3 kommentarer:

Mamma R sa...

I vilka lägen kommer hostan? När han ansträngt sig, eller bara helt appropå, när som helst? Piper det i luftrören när han andas? Hostar han mest på natten/morgontimmarna? Då skulle det kunna finnas en astmatiskt komponent i det. Kan vara värt att prova astmamedicin, men var noga med dosen i så fall så att den inte blir för stor för hans ålder! Titta på fass.se

Ont i halsen efter att ha hostat kan bara vara hostan i sig som retat i halsen.

Äter han som han ska/som vanligt?
Hosta i sig, utan påverkat allmäntillstånd (dvs. äter, sover, leker osv som vanligt), skulle jag inte säga är någon indikation för att vara hemma från dagis.

Nenny sa...

Tack för bra svar!

Anna sa...

Jobbigt när dagis ringer och säger att barnen är sjuka och när man inte märker något själv. Om jag ringer till någon förälder och säger att deras barn är sjukt då ska barnet verkligen vara påverkat och jag vill helst kunna säga att barnet har feber. Orkar barnet vara på förskolan så är det väl inget att ringa om tycker jag. Nåja hoppas att ni kan återgå till dagis och jobb snart. Kram Anna