måndag, februari 09, 2009

Ingen magsjuka ännu för mig, letade efter recept på tacogratäng som svärmor serverade för ett par år sen och hittade det här. Perfekt för mitt nya tänk ju. Samt ett bra sätt att variera fredagsmaten lite på, det har varit lite tjatigt ett tag. Jag kan tänka mig att steka paprika, purjolök och vanlig lök och ha i också, men det passar inte barnen så en skål brevid funkar nog lika bra. Och bara ett par nachos...

Tacogratäng - LCHF

Ingredienser
1 burk crème fraiche
1 burk naturell philadelphia
400-500g köttfärs
Taco kryddmix
Riven gratängost

Gör så här:
Blanda crème fraiche och philadelphia och lägg underst i en ugnsfast form.
Häll över den stekta köttfärsen som blandats med kryddmixen, låt den inte bli för rinnig.
Strö över riven ost.
In i ugnen på 200 grader tills osten smält och fått fin färg.
Serveras med sallad och guacamole.

Kan tänka mig att ta bort osten för att det ska bli mindre gratänglikt, bättre att strö över ost på tallriken om man så önskar. Mina barn gillar inte ost som stått i ugnen!

Idag har maten inte blivit så värst planerad och bra, massa rostade mackor med bara Bregott, kaffe, och matlådan som skulle fått åka med till jobbet till lunch, kyckling och potatisklyftor. En banan, en kiwi, en apelsin och det var nog allt tror jag.

3 kommentarer:

Mamma R sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Mamma R sa...

Rostade mackor är väl kanske inte så LCHF? ;-) Gratängen låter precis som svärmors, och jag håller med dig om att den skulle må bra av lite paprika, purjo och lök.

Ang. LCHF kan jag tipsa om en kollega på sjukhusets hemsida: www.kostdoktorn.se. Där finns många bra tips!

Mamma J sa...

Det där receptet snor jag!!!