tisdag, juli 21, 2009

Kvällsmat, pucko och macka. Felix har själv köpt bröd. Vad gör man inte för att få dem att äta?!
Simon käkar skogaholmslimpa och dricker också pucko. Båda försöker smita med jämna mellanrum men då mutar man. Eller hotar...
Jag har storrensat deras rum ikväll, eller hela dagen tog det faktiskt. Har inte varit utanför tomtgränsen idag. Men så har ju vädret varit sådär.
En stor svart säck med slängas och en stor svart säck med sparas...
Muffins, testa att baka kladdkakemuffins med nougat med hasselnötter i, jag köpte på Maxi. Det blev gott. Kommer få följa med till Skansen imorgon!!! Och det bästa är att det bara är jag och Thillan som gillar dem, ev Simon kan peta i sig någon.
Mina pizzabullar. Fyllningen som blev jättebra är delikatesskryddad tomatpuré blandat med ketchup och olivolja, samt oregano, svartpeppar och basilika som tomatsås i botten. Hackad rökt skinka och riven ost. Inte så jättemycket, bara som när man gör vanliga bullar liksom. Degen var en halv jäst, 50 g smör, 5 dl mjölk, lite salt och ca 10 dl vetemjöl special. Fixa degen, jäs i 30 min, baka ut, jag fick det till ca 22 bullar. Jäs ytterligare kanske 20 min, pensla med ägg och lägg lite oregano på toppen, för syns skull, om man vill lite ost... grädda ca 10 min, mitten av ugnen 225 grader.
Och inget av mina barn kommer äta dessa heller, de har ingen matkultur alls. Men de kanske växer och blir större och lär sig. Tobbe slukade tre direkt så de är faktiskt goda!

1 kommentar:

Mamma R sa...

Blev det något Skansen?? Höll sig vädret ok? Här har varit en fin dag, men började regna lagom till sommargympan (utomhus) nu i kväll, typiskt. Som tur var duggade det mest, det tog i värre på väg hem sen...